paullotberg.blogg.se

2017-02-15
19:28:30

ADHD - tabletter. Bra eller dåligt, knark eller medicin.

Idag tänker jag ta upp ämnet ADHD-tabletter. Jag kallar det fortfarande bara tabletter, eftersom jag inte riktigt bestämt mig för om jag vill kalla det för medicin.


Men jag är ingen forskare, så jag har inte forskning bakom det jag skriver. Det har jag å andra sidan aldrig hävdat.

Men så vad tycker ni?



Jag ska säga som det är. Jag är emot det, egentligen. Men för det är jag inte helt främmande att byta åsikt om det skulle visa sig att mosatsen kan bevisas för mig. Det återstår att se.

Jag har en dotter som är 13 år. Hon får den just nu. Hon bor varannan vecka hos mig, varannan vecka hos sin mamma.

Och det tog lång tid innan jag sa ja till det. Mycket var tvunget att hända och märkas och kännas, både hemma i skolan och på fritiden. Jag stod på mig länge, men när hon själv, hennes mamma, skolan och B.U.P förodrade CONCERTA, så gav jag till slut efter. Det har gått några månader sen dess och där är vi nu.



Så vad finns i tabletterna? Amfetamin. Amfetaminet i sin tur ska stabilisera substanser i hjärnan och påverkar dopaminet. I klartext ger det en belönande, lugnade effekt, och kan få personen i fråga att koncentrera sig bättre.

Ok, jag köper det.
Men jag har också åsikter kring det.

Jag känner folk, folk som gått amfetamin hela sitt liv. De beskriver känslan som att det är en känsla av belöning, lugn, självförtroende och koncentration. En man berättade för mig en gång att han städat sin lägenhet under ett amfetamin-rus. Han hade sorterat allt i hela lägenheten ner till knappnålsnivå. Knappnålarna hade han sorterat i små olika lådor, i färgordning. Allt annat i lägenheten var städat på samma nivå. Han hade heller inte sovit på fyra nätter och kände ingen hunger under ruset. 

Ok. Då har vi en bild av vad amfetamin är.

Och det finns i Concerta, som vi ger till våra barn. Det är dessutom starkt beroendeframkallande. 
Och kan göra barnet aptitslöst, få svart att sova, ge hjärtrubbningar och högt blodtryck.

Och fördelen.

Det ska få barnet att fungera, och oftast handlar det om skolan.
Koncentrera sig på studierna, på lektionerna.



Och diagnosen...
... i sig bygger på vilka rutor efter påståenden om barnets beteende, som skolan, föräldrarna och några psykologer fyllt i, samt en intervju med föräldrarna. 
Det hela sammantaget blir en sammanställning, som sen kan resultera i att barnet får diagnosen ADHD.

Sen är det fritt fram att proppa i tabletter till önskad nivå. Barnet är fullt medvetet om att medicinen är för att få dem att koncentrera sig, som i deras värld blir "lugna ner sig", och jag tror det är lätt hänt att de får en bild av sig själva som att de "inte fungerar" om de inte tar medicinen.

Vad baserar jag det här på? 
Under tiden jag jobbat som lärare och en period som elevhandledre mötte jag många barn med diagnosen ADHD. Många av dem tog tabletter. De uttryckte ofta att de "måste ta medicinen, annars orkar ingen med mig" eller liknande. De hade fått det inpräntat i huvudet att de bara var OK om de stoppade i sig pillren.

Min dotter hade haft svårt med koncentration och även humör under lång tid, och jag minns när utredningen satte igång och när hon, jag och hennes mamma pratade om tabletterna. Hon började känna sig annorlunda och tillslut började hon säga just saker som "Pappa. Jag vill ha medicin så jag blir normal", "Jag är så jävla jobbig, så säg ja nu."

Jag försökte förklara för henne att hon var prefekt som hon var, men hon var redan inkörd på att något var "fel" med henne så hon lyssnade inte på vad jag sa.
Sen hände diverse incidenter, rena tonårsrevolterande saker som var ganska otäcka, så, som sagt, med vissa påtryckningar på alla håll så sa jag JA tillslut.

Men visst är det ändå lite tragiskt att barn går runt och känner så? Att de bara duger om det stoppar i sig något som förändrar dem? Vad hände med "Du är bra som du är"?
Borde skolans uppgift inte istället vara, tillsammans med föräldrana som känner sina barn, att hitta anpassningar för eleven? - Elevhandledare, pauser, annat arbetssätt, stimulera på annat vis? Jag jobbar som lärare själv idag, så jag vet vilket extrajobb det kan vara med anpassningar, jag vet det, men jag lovar er... när du hittat rätt anpassning, och fångar intresset hos en elev med ADHD - då jäklar får du intresse - och resultat! Så in i helsike resultat!
Men du måste hitta rätt väg, rätt sätt. 

Min erfarenhet av de elever med medicin jag jobbat med som tagit tabletter har inte presterat mycket bättre, viss skillnad kanske, men inga mirakel, men ja visst, det har blivit lugnare. Men inte bara lugnare många gånger.
Många elever jag jobbat med var näst intill apatiska. De gick som en slags helneutral robot. Log inte, blev inte arga, ledsna eller glada. Vissa var knappt närvarande. Det säger lite om vad det faktiskt är för något vi ger dem. Ja, kanske var dosen för hög, men samma tendenser, inte lika tydliga, har jag sett hos fler fler elever. Man blir lite skrämd.

Min 8-åriga son utreds också just nu för diagnosen. Jag minns när han kom fram till mig första gången, när han insett vad som utreddes, och sa "Pappa. Vet du. Jag har kanske ADHD."

Jag gav honom en BIG HIGHFIVE, och han såg lite frågande ut när jag sken upp och sa: "Grattis! Vilken tur du har att du blivit född med massa extra energi som andra inte har. Du vet väl att Zlatan har ADHD?"

Han sken upp som en sol. Sen började han springa allt han hade och ropade efter mig: "Såg du pappa hur snabbt jag sprang. Det är för jag har ADHD. Jag är en superhjälte!" 

För visst kan vi tänka på vad vi säger till våra barn? Om vi ska lägga fram det som nåt negativt eller nåt positivt, men också om vi, på riktigt, ska SE på ADHD, som något NEGATIVT eller POSITIVT? 

Väldigt många har sett just det där hos barn med diagnosen:
De orkar mer på fotbollsplanen, de tar i lite extra och hjälper gärna till fysiskt.
Och ofta, om du fångar deras intresse, då stannar de inte i första taget och kommer att slå rekord i det de ger sig in i.

Men vi behöver se det.
Vi måste sluta se ADHD som bara en diagnos för "jobbiga ungar". 

Vi måste börja se dem.

Och då slipper vi kanske stoppa i dem tabletter som får dem att känna sig "fel", "dåliga" och "jobbiga".
Då slipper vi utsätta dem för aptitlöshet, sömnbrist, hjärtflimmer, högt blodtryck och beroende.
De behöver vi ens fundera på om det är OK eller inte att ge piller med amfetamin i till barn.

Mmm.
För.

Vi är bra som vi är ju.
Hur vi än är.




Eller?






Kommentarer:
2017-02-16 @ 16:43:44
#1: Anonym

Så bra tankar och skrivit, det där skulle många läsa och ta till sig. Jag mamma till en son med dessa "krafter" vet precis vad du säger/menar men "alla andra" skulle behöva få sig en tankeställare som denna text ger! 🤗

2017-02-18 @ 10:05:26

Tack. Jag tycker det är viktigt att inte bara låta det passera utan att ens fundera.
Det har blivit för lätt att bara skriva ut piller utan att tänka på om det är rätt eller fel.
Och våra barn är ju det bästa vi har. Right?
Precis som de är.

2017-02-18 @ 11:07:48

Som jag ser det är det första problemet att hitta fram till diagnosen ADHD - ibland kan det ta ända till vuxen ålder och "förstöra" både skolgång och i värsta fall hela ungdomen eftersom ingen förstår. När man sedan fått sin diagnos är problemet oftast inte att fundera över om det är rätt eller fel att ta sin medicin utan att HITTA rätt medicin i den djungel av "piller" som finns. Sedan är det livsviktigt att inte vare sig skam- eller skuldbelägga den som fått diagnosen utan vara öppen med det och se och poängtera allt det positiva som faktiskt också följer med. Det är inte utan orsak som många av våra sk "kändisar", kreativa, intelligenta och spännande människor, har diagnosen ADHD. DET kan vi berätta och peka på för våra barn - och det tror jag att vi numera också försöker göra i allt större utsträckning. Problemet är inte vi - det är omgivningen, "de andra", de helt oförstående som 'bara' har "normala", fungerande barn, de som ingenting förstår - det är dem det är synd om, inte oss!

2017-02-18 @ 20:27:02

Absolut. Våra barn är absolut det viktigaste och absolut det bästa vi ha och att de någonstans måste få veta gång på gång att de duger precis som de är är en viktig del. Jag har sett både för och nackdelar med dessa piller och de funkar på vissa men på andra kanske det inte funkar. Men att använda våra barn till försökskaniner är bland det dummaste vi gör.
Men av misstag vi och barnen lär sig av. 😊

2017-03-07 @ 22:56:22
#5: Anonym

Mitt barn fick diagnosen som spädbarn men vart inte uträdd förens han va 6-7 år. Hade han inte blivit medicinerad med den medicinen du skriver om här hade han inte funkat i vardagen och jag tror inte heller din dotter skulle göra det heller. Det är konstant nya intryck, massa saker som gör dig i hjärnan och kroppen. När mitt barn börja skolan blev det ett grupprum bredvid klassrummet och den inte va med övriga klasskompisar. För det fungerade INTE. Koncentrationen å allt runt omkring var på noll. Sen sattes conserta in som är centralstimulerande och jag fick ut ungen i klassrummet. Fick äntligen tillhöra en grupp. Men det var små steg.
Sen ska inte VI vuxna tala om hur jobbiga våra barn är eller snacka om att medecinen innehåller knark. Skulle mitt barn inte äta sin medicin skulle det inte funka.
Går förövrigt i din dotters skola. Jag delar som blogg :)

2017-03-07 @ 23:50:27

Jag skrev precis ett inlägg om medicinen....

2017-03-08 @ 06:27:47
#7: Anonym

Adhd-medicinen funkar bara på dom som har det. Styrkan är svag.
Men tydligen vill du hellre att din dotter inte åt den och i framtiden började självmedicinera och eller skära sig själv för att det är jobbigt att inte funka "normalt".
Tror du behöver fundera lite på alla dom vuxna, som först nu får sina diagnoser. Hur många procent av de med missbruksproblem i svenska fängelser visar sig ha en NPF-diagnos??
Är det det livet du vill din dotter ska ha eller ett fungerande liv, med medicin som ges med läkarkontroll????
Jag bara undrar.
Mvh/Mia

2017-03-10 @ 00:58:50
#8: Anonym

Det finns flera olika sorters mediciner för att hjälpa oss med adhd. Om personen blir speedad så är det antingen fel medicin, eller fel dos. Blir personen apatisk så är det samma sak där. Byt medicin. Alla mediciner innehåller inte heller amfetamin. Det finns mångårig forskning på centralstimulerande, speciellt i USA. Att vara uppe i varv dygnet runt och bli totalt utmattad av alla intryck är betydligt farligare för barnens hjärta och hjärna än den terapeutiska dos är. Läs på om hur stress förstör din hjärna och bhur det bryter ner din kropp. Det är ingen normal stress vi som har adhd, går runt med. Barnen kan absolut klara skolarbetet med rätt metoder, utan medicin, MEN livet består inte bara av skola. De ska även klara den sociala biten, med vänner och familj. Fritidsaktiviteter etc. Barnen har rätt till ett värdigt liv! Krävs det medicin för det, så är det så. Sen att medicinerna skulle skrivas ut lättvindigt är ren lögn. Och dom följs upp med noggranna täta kontroller. Har man rätt medicin och rätt dos, så kan man gå i skolan, äta, sova och vara social utan att bli totalt utbränd. Idag sjukskriver läkare barn ifrån skolan pga utmattningsdepressioner, dom allra flesta pga npf-diagnoser. Man får tycka precis vad man vill. Men fakta, är fakta. Människor som lever med detta och äter den här medicinen, har ren fakta om hur det är. Forskning finns också. Tycka får man och kan man, men det är inte fakta!Jag skäms inte ett dugg för min adhd eller mina barns adhd. Det ÄR en superkraft, OM man får den hjälp man behöver, även om det innefattar medicin.

2017-03-10 @ 08:14:15
#9: Anonym

Jag hade jätteproblem i skolan. Alla visste att jag hade adhd, men på den tiden var det lite tabu. Fick inte diagnosen fastställd förrän jag var 20, och då var det för sent.
Fick testa tabletter och det gick åt helvete. Har själv inget minne av det men jag mordhotade någon som rörde min majskolv?? Så nej, jag är emot tabletter.
Min räddning var i skolan. Jag började i en liten klass. 10 elever och 5 lärare. Jag fick den hjälp och det stöd som jag behövde i vissa ämnen. Och det funkade galant!
Man kan inte sätta någon som har adhd i en klass på 32 ungar, som alla låter och väsnas, och tro att detta barn klarar sig lika bra som de andra. Man ska heller inte ignorera barnet. Hade det bara varit mer "öppet" med adhd när jag var liten, så hade jag inte missat flera år av skolan. Jag kanske till och med hade klarat av gymnasiet.
Nu sitter jag här och måste betala för att få betyg. För att samhället ser adhd som en sjukdom och inte en superkraft.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: